3. Msodik levlvlts
2007.03.17. 23:31
Mlyen Tisztelt Piton professzor!
Meg kell llaptanom, hogy nem szmtottam rsos vlaszra, s biztosan megrti, hogy nem kvnok teljes egszben mar szavaira ismt vlaszolni, de tekintettel az n ltal rottakra nem maradt szmomra ms t, mint ismt egy „keser pamflettet” kldeni nnek. Habr biztos vagyok benne, hogy mr rgta tudja, mi minden tallhat a knyvben ( klnben nylvn nem tette volna a „fontos” szt ironikus rtelmet klcsnz idzjelek kz), csak az a tudat marad nekem, hogy ezutn sokkal pontosabban foglalkozik majd a bejegyzsekkel, mint ahogy szeretnm, s gy egszen griffendlesen, magamat kevertem egyre inkbb bajba.
Sokfle bejegyzst tall majd, amelyek a tanrira vonatkoznak, de nem csodlkozhat azon, amit munkjrl gondolok. gy, ahogy n soha nem tenn kzz nyilvnosan, hogy egy intelligens dik vagyok, ugyangy nem osztanm meg n se a tbbsggel, hogy az n szememben a Bjitalmester nem csak egy cm, amit birtokol. Mlyen tisztelem a munkjt s szintn csodlom a tudst e terleten. Udvariasan s nyomatkosan krem: sprolja meg nmagnak s nekem brmi mst a bejegyzseimbl kiolvasni, mint ezt a kt pontot. Hatrozottan nem tartalmaznak semmilyen ms jelentst. Kis „iromnyaim”, ahogy nylvn kajnul nevezi ket, az n intelligencijra s tudsra rvnyesek – nem a frfire… Tud ennl kellemetlenebb lenni egy kinyilatkozs? Nem tudom. Csak azt tudom, hogy n hoztam magam ilyen helyzetbe, ezrt nem is vrhatok tbbet. Tekintve a tnyt, hogy valjban egyltaln semmilyen bnt nem kvettem el, kellemetlen nt ebben a szituciban a gyztes oldalon ltni. De mivel az gyetlensgem s butasgom tette lehetv, hogy egy ilyen krdsben, ami engem rint, ott lljon, ahol, gy eleget teszek krsnek, s a tants alatt mostantl feltteleinek megfelelen fogok viselkedni abban a remnyben, hogy a knyvemet nem csak az iskolaid lejrta utn adja vissza. Nem fogok tbb az rin jelentkezni, s csak konkrt krdsekre vlaszolok majd. Az egyetlen, cseklyke gyzelem, ami nekem maradt, az az a tny, hogy kzel ht v utn egy ostoba vletlen s az n ltal elkvetett zsarols, amellyel el tudta rni, hogy gy viselkedjek. Ismert, hogy amit, az „n tantsi mdszernek” nevez, , nem egyszer vitathat, mgis eredmnyes. Azonban tudom azt is, hogy a tbbi tanr s tanrn – belertve Binns s Trelawney professzort is – ppen olyan nagy ismeretanyagot ad t, s mgsem tartjk ehhez elengedhetetlennek a dhkitrseket s a knnyeket.
Nem vagyok benne biztos, hogy megri-e az, amennyivel tbb tudsanyagot „paszroz” a dikok fejbe, hogy flnek ntl. Biztosan nem vagyok a kedvenc dikok egyike ebben az iskolban, s tudom, hogy a htam mgtt kellemetlen mindentudnak neveznek, amivel mg egytt tudok lni – de Merlin vjon attl, hogy valaki fljen tlem. Semmi sem rn meg nekem ezt… Mieltt azonban itt elkalandozom, meg kell emltenem, hogy a jellemzsembl kihzhatn a fennhjzst, amelynek alrendelt. Nem, nem kvnom a szakmai vilgot a bjitalokkal kapcsolatos szellemi termkemmel megrvendeztetni. Tisztban vagyok vele (s hadd ragadjam meg az alkalmat megllaptani), inkbb, mint sok diktrsam, hogy mg tanul vagyok. Dik… . De ettl eltekintve sem tudnk s nem is akarnk tbb tudst kzztenni, mint ami egy hzi feladatban, vagy kzs vizsgafelkszlsben lehetsges. Megllapthatn, hogy a javtsok a knyvben nem az n korriglsaim, hanem az ni… n csupn lertam ket. Azonban biztos lehet benne, hogy minden egyes szakmai bejegyzst szemlyesen fellvizsgltam. Eltekintve kezdeti jellemzen nagyon ktelked s gyerekes nzponttl, amely az n irnyomban tanstott viselkedsre reagl bossznak is tekinthet, a lehetsges hibk felmutatsra – majd ksbb, mikor mr nyilvnval volt, hogy egy ilyen bizonyts semmit sem jelentene s nem lehetsges, pusztn tudomnyos kvncsisgbl. Egybknt nem talltam szksgesnek msolatot kszteni a levelemrl a hzvezet tanrnmnek, illetve a vlaszt sem adtam t neki. Emellett abban a helyzetben vagyok, hogy meg tudom vdeni a vsrra vitt brmet, s mr rg trtnelem az az id, amikor ha valami nem az n kedvem szerint trtnt, zokogva elbjtam. Egybknt, hogy ilyen jelleg aggodalmakrl szmol be, olyan sejtelmeim tmadtak, hogy nem rzi Magt msok ltal megktve s gtlsokkal sem rendelkezik ilyen esetben a levelemet egy harmadik szemlynek tovbbtani, olyannak, akinek nem szntam a szavaimat. Nem rdekem egybknt a levelemet valahol viszontltni. Ezrt egy egyszer bbjjal lttam, ami csak az n szmra teszi lehetv ezen sorok elolvasst. Az n kzelben az vek folyamn kifejldik az emberben egy egszsges (egszsgtelen?) paranoia… Mg egyszer sszefoglalom: az v vgig gy fogok viselkedni az rin, ahogy mindig is kvnta volna… elnzst, gy rtem, gy viselkedni, ahogy kvnja. Nem viszek tbb magammal az rkra semmit, amit nem krt kifejezetten. Gratullok a gyzelemhez Piton professzor.
Udvarias dvzlettel: Hermione Granger
Ui.: Szmolhat azzal, hogy a hetedik vem egyben az utols iskolavem is lesz. Ui2.: Szvbl jv ksznetem a hzi feladatok sztosztsrt az elmlt rn, ritkn vgezhettem ilyen bkessgben a munkmat…
**
A kvetkez levl mg ugyanazon a napon, de jflkor rkezett meg Hermionhoz, egy szinte lthatatlan, igazn pici bagoly segtsgvel. ppen amikor a kis madr el akarta engedni a paprt, rreplt egy holl s elkapta, majd ppen a levlnl kapaszkodott bel, mintha meg akarn akadlyozni, hogy a pergamen eljusson a cmzetthez. Hermione azonban elg gyors volt, vn a bagoly utn kapott, a holl fel csapott s vgl becsukta az ablakot. A levl kicsit megsrlt, de egybknt rendben volt. Az rs azonban „rendezetlen” volt az els levlhez kpest. Valahogy zaklatottabb… Mialatt az enyhn megsrlt bagoly a kekszt eszegette, Hermione olvasott…
Mlyen tisztelt Miss Granger!
Jogsznak kellene mennie. Mg az n tmadsom legalbb nyltan volt megfogalmazva, addig az n szemtelen lltsai, s szemlyem pimasz lersa hzelgst sejtet frzisokba volt bjtatja, hogy az ember a levele els olvassakor szinte azt hiheti, hogy azt gondolta kzlni, amit a levl ltszlag kifejez. A hzukat jelkpez llatot oroszlnrl macskra kellene cserlni, mert csak ez az alattomos llat kpes ilyen helyzetben kiengedett karmokkal megtveszten dorombolni…
s az igazsg kedvrt – a Maga helyben n sem vrtam volna vlaszt, s ebben a pillanatban, gy, ahogy sejtheten n is, ismt meg vagyok lepve, hogy e sorokat rom. Mirt folytatom ezt a szcsatt? Nevezhetn mardekros bszkesgnek, ami a griffendleseknl valsznleg sportszersg nven fut.
Taln azon a jelents mennyisg boron mlik, amit az iskolaigazgatnk volt szves legutols szletsnapom alkalmbl nekem ajndkozni, s amelyeket az nnep okn sokat emelgettem…
Alapveten nem akartam visszarni, de minden veg ebbl a csodlatos vrsborbl egyre inkbb megerstett abban a meggyzdsben, hogy csak a nemes agresszi elpazarolsa lenne, ha nem vlaszolnk. (ford: itt az agresszi azt jelenti, hogy a levl agresszivitst bresztett benne, amit kr lenne elpocskolni azzal, hogy nem vlaszol rsban…) Az n levelnek arctlansga tlp minden hatrt, amihez eddig tanri plym sorn szerencsm volt. Miss Granger, megemelem a kpzeletbeli kalapom az n harci kedve s kpessge eltt, hogy a gyzelmem miatti gratulcijt gy „csomagolja be”, hogy ezltal vesztesnek tntet fel, ha nem vlaszolok ismtelten.
Azonban az is lehetsges, hogy egyszeren kvncsisgbl teszem, hogy megtudhassam milyen messzire hajland, vagy mer elmenni. Az n szmra is egyrtelmnek kellene lennie, hogy olyan terletre merszkedett, amelyre egy diknak semmilyen krlmnyek kztt nem lenne szabad. Csupn a jtk kedvrt bntets nlkl hagyom mg nhny tovbbi lpst.
Magtl rtetd, hogy tudtam, mi tallhat a knyvben. Ha gy vlte, hogy nem tudok olvasni a sorok kztt, akkor ezennel abba is hagyom. Taln azt is szeretn, ha abbahagynm a tants alatt a … vrjon csak, hogyan is nevezte… ah igen… „elegns kezeimmel” figyelme elterelst? Krse szmomra termszetesen parancs, Miss Granger…
Azonban trjnk csak vissza a valsghoz – megrtem, hogy termszetesen semmilyen pubertskori rzelmet nem rizget velem kapcsolatban, csak mert az ezernyi bejegyzsbl, amit nagyjbl ht v alatt ksztett el, nhny az n szemlyemmel foglalkozik – mondhatjuk „helytelen” mdon. St, mg amiatt sem, ha azonos kzrssal, ugyanabbl az idszakbl j pr utlat-tirda tallhat.
Megrtem, hiszen n olyan intenzven foglalkozott a mgia elsajttsval, hogy nem maradhatott ilyesmire ideje…sem az n korosztlyban, sem egyb, helytelen krkben. Taln tanulmnyai sorn a magatartst ahhoz kellene igaztania, ami az emberi nemnek fontos, s a kzssgben jellemz viselkeds ritulis szablyait is be kellene tartania. Nem lenne j, ha az les eszt amiatt veszten el a vilg, mert nem kpes tovbb rkteni, gy tancsos lenne nhny knyvet a pubertskori szksgletei kilse vgett httrbe szortania. Mr. Weasley szmra biztosan megvltst jelentene, ha vgre megismerhetn ezeket. Szegny, mr szinte fj a szvem azrt, amit ki kellett eddig llnia…
Tudni akarja, milyen kinyilatkozs lehet mg knosabb? Taln j volna, ha egy adand alkalommal Albus Dumbledore megmutatn nnek a diklnyoktl kapott szerelmeslevelekbl ll gyjtemnyt… AZ knos…
pp most tnt fel nekem, hogy bort inni s levelet rni nem felttlenl kt sszetartoz tevkenysg – elnzst krem ht a kzrs miatt, de egy-kt dologrl mg szlnom kell. A „szablyaim szerint” kellene viselkednie? Hagyja csak. Vagy mgis hogy akarja a trsainak megmagyarzni? Na igen, lehetne egy elvesztett fogads az ok… Csupn annyit vrok el, hogy ne beszljen vissza s ne segtsen a tbbi diknak. Odig jutottam ht, hogy vagy el kellene getnem a levelt vagy jutalmat kellene adnom rte…
Teht egy „ostoba vletlen” s tlem szrmaz ers rhatssal rhettem csak el, hogy gy viselkedjen a tanrkon, ahogy „kvnom”? Elnzst a rhatsrt. Azzal indokolta, hogy nem tartom kzben a dikjaim magatartst. Az n tantsi mdszeremet gy rtkeli, mint a tudsnak a dikok „fejbe paszrozst”, s vgl Merlint kri, hogy megvja attl, hogy valaha is ilyen rzsekkel kelljen szembeslnie? Miss Granger… az n levele mellett ll bort nre is iszom, mert nnek sikerlt az n szemlyes rekordomat megdnteni… az egy emberre koncentrlt srtsek mennyisge tern… nnek… egy griffendlesnek…
Egyedl az a tny, hogy ezt a mondatot lertam, arra ksztet, hogy hasonl vdelemmel lssam el a levelemet, mint ahogy n is tette… Gratull a gyzelmemhez, Miss Granger? Csak azt tudom mondani: „touch”.
Ugyangy megnyert egy menetet, mint n korbban. Mg krdses marad, ki nyeri a hbort, amelyrt harcba szllt. Oh… a hborrl, csatkrl s helyzetekrl jut eszembe, van valamim az n szmra: ami az iskola befejezsnek idpontjt illeti, amelyben oly mrtkben biztos volt, arrl elrulok nnek egy titkot. s bzom az n griffendles becsletben, hogy nem fedi fel a forrst: nem ktelkedem. (fordt: kv. sorokban kiderl, hogy miben nem…)
A magtl rtetden leginkbb rintett Trelaweny professzor (, aki az n levele szerint nagyon j tanri tulajdonsgokkal rendelkezik) trekszik arra, hogy konkrtan az n (CSAK az n) gyakorlati vizsgafeladatt az iskola vezeti eltt is ismert okokbl ngytdrl felemelje. Ha nem sikerlne a gyakorlati vizsgja ebbl a trgybl, amelytl egybknt a professzor tart, akkor ismtlvizsgt kellene tennie a sznid utn. Nem hiszem, hogy ez az n esetben ez a tanulmnyai befejezsnek eltolsba kerlne, de ez a kis „botls” szerepelne a bizonytvnyban…
Azrt, hogy mg inkbb a vizsgira val felkszlsre koncentrlhasson, egyb idegest diktrsai fenyegetse nlkl, az n ltal igazn pozitvan dvzlt hzi feladat osztst mg konkrtabban fogom eladni, gy elkerlhet az, hogy szabadideje legyen, amelyet szrevesznek, s arra knyszerlhet emiatt, hogy ms emberekkel is foglalkoznia kell. Kpzelje csak el Mr. Weasleyt, amint ltnia kell, hogy nnek egy egsz napon keresztl semmi dolga sincs… Oh… ismt eszembe jutott valami… vgl is kvnnival, hogy emlkezzen arra, hogy n…taln mgis fel kellene mentenem a feladatok all… Mit gondol Miss Granger? Vagy visszatartja a flelem - amit msok is nyilvnvalan reznek velem kapcsolatban - attl, hogy vlaszoljon?
Perselus Piton
A kvetkez levelet Piton mg reggeli eltt megkapta…
|